#КіберПес та #КіберКіт радять, як уникнути шахрайства
30 травня стартувала Всеукраїнська інформаційна кампанія з платіжної безпеки #КібербезпекаФінансів, організаторами якої є Національний банк та Держспецзв’язку. Її мета – поліпшити обізнаність громадян про платіжну безпеку та сформувати навички із захисту фінансових даних у віртуальному просторі.
Головними героями кампанії стали #КіберКіт та #КіберПес, які будуть розповідати населенню про правила платіжної безпеки.
Під час кампанії ви дізнаєтесь:
- як захистити свої облікові записи, комп’ютери, смартфони та інші пристрої від зламу;
- як створювати складні та унікальні паролі;
- як налаштовувати багатофакторну автентифікацію;
- як перевіряти сайти, на яких ви вводите свої платіжні дані, мобільні застосунки та інші програми перед завантаженням;
- як правильно використовувати публічні й домашні Wi-Fi-мережі;
- як дбати про програмне забезпечення на власних пристроях
- про інші правила безпечної поведінки у віртуальному просторі.
Кампанія триватиме до 30 вересня 2024 року у всіх регіонах України.
Більше інформації про платіжну безпеку та правила кібергігієни читайте на сайті НБУ та Держспецзв’язку #КібербезпекаФінансів: https://promo.bank.gov.ua/payment-security/
Інформаційна кампанія проходитиме за підтримки Проєкту USAID “Інвестиції для стійкості бізнесуˮ.
#КібербезпекаФінансів
#КіберПес
#КіберКіт
Як захистити від зламу сторінки в соціальних мережах і месенджерах та електронну пошту?
#КіберПес радить встановлювати багатофакторну автентифікацію або двоетапну перевірку. Ця функція безпеки допомагає додатково захистити ваш акаунт від шахраїв.
Як це працює?
Під час налаштування такої функції для входу до вашого акаунту, крім логіна та пароля, потрібно зазначити електронний ключ або код підтвердження, що повинен надійти на смартфон, електронну скриньку або у відповідний додаток.
Це слід робити в тих випадках, коли вхід до вашого акаунту здійснюватиметься з невідомого браузера або мобільного пристрою.
Як багатофакторна автентифікація захищає від шахраїв?
Навіть якщо шахрай дізнався ваш пароль, він все ще не зможе отримати доступ до вашого облікового запису без додаткового підтвердження.
Шукайте таку функцію в налаштуваннях або переходьте за посиланнями та налаштовуйте багатофакторну автентифікацію до своїх акаунтів:
- Facebook: https://cutt.ly/Tw760pHg;
- Instagram: https://cutt.ly/nw760WRw;
- Telegram: https://cutt.ly/tw760DzB;
- Signal: https://cutt.ly/Kw760My3;
- Google: https://cutt.ly/Tw762gAh;
- WhatsApp: https://cutt.ly/Vw50ZCdq;
- Viber: https://cutt.ly/Vw762SHN.
Більше про багатофакторну автентифікацію та способи її налаштування читайте на сайті НБУ та Держспецзв’язку #КібербезпекаФінансів: https://promo.bank.gov.ua/payment-security/
#КіберПес
Чому не можна використовувати паролі, які містять особисту інформацію та вподобання?
Такі паролі шахраї можуть легко відгадати та отримати доступ до ваших акаунтів, наприклад, до сторінок у соцмережах, месенджерах, електронної пошти, інтернет-банкінгу тощо.
Як шахраї можуть скористатися вашим акаунтом?
- Викрасти гроші з рахунків.
- Просити в борг у соцмережах у друзів від вашого імені.
- Поширювати з вашого акаунту шахрайські посилання та файли.
- Погрожувати видаленням важливої інформації чи її використання та вимагати викуп.
#КіберПес радить не використовувати паролі, які містять особисту інформацію та вподобання, а саме:
- дату народження;
- прізвище, ім’я, адресу;
- номер телефону;
- дівоче прізвище;
- ім'я вашого домашнього улюбленця;
- ваші хоббі та вподобання, наприклад, улюблену марку авто, назву улюбленої книги тощо. Адже цією інформацію ми могли раніше ділитися в соцмережах, а отже, її можна легко дізнатися.
Якщо у вас є такі паролі, негайно замініть їх на надійніші.
Також забудьте про типові комбінації паролів, наприклад: Qwerty12, Password123456, Admin1234 тощо.
Не полегшуйте життя шахраям, використовуйте надійні паролі!
Більше про надійні паролі та захист акаунтів читайте на сайті НБУ та Держспецзв’язку #КібербезпекаФінансів: https://promo.bank.gov.ua/payment-security/
#КіберПес
#КіберПес застерігає! Шахраї можуть перехоплювати дані банківських карток, паролі, повідомлення та інші конфіденційні дані під час використання загальнодоступних мереж Wi- Fi!
Це мережі, до яких можуть підключатися різні користувачі без необхідності вводити пароль або ідентифікувати себе. Такі мережі зазвичай доступні в громадських місцях, наприклад, у кафе, готелях, аеропортах, торгових центрах, бібліотеках тощо.
Як шахраям це вдається?
Загальнодоступні мережі Wi-Fi не захищені належним чином, тому зловмисники, перебуваючи в одній мережі з іншими користувачами, можуть перехоплювати дані банківських карток, паролі, повідомлення та інші конфіденційні дані.
Метою зловмисників зазвичай є здійснення кібератак, зламу акаунтів, викрадення коштів на рахунках тощо.
Щоб убезпечити свої дані, дотримуйтеся таких порад:
- користуйтеся мобільним інтернетом від вашого оператора (Hotspot), краще не підключатися до загальнодоступної мережі Wi-Fi;
- не здійснюйте банківські операції під час підключення до загальнодоступної мережі Wi-Fi;
- не використовуйте мережі Wi-Fi, що просять авторизуватися за номером телефону, адресою електронної пошти або через соціальні мережі, адже в такий спосіб ви надаєте більше особистої інформації і цим можуть скористатися зловмисники;
- вимкніть опцію автоматичного підключення до загальнодоступних мереж Wi-Fi;
- використовуйте VPN-сервіси під час підключення до загальнодоступних мереж Wi-Fi.
Який VPN-сервіс обрати та більше порад про платіжну безпеку читайте на сайті НБУ та Держспецзв’язку #КібербезпекаФінансів: https://promo.bank.gov.ua/payment-security/
#КіберПес
Більше половини шахрайських сайтів походять з рф, не дайте ворогу себе ошукати, перевіряйте сайти, на яких вводите свої дані!
Удвічі уважніше перевіряйте сайти, на яких просять зазначити інформацію про платіжні картки, логіни та паролі від інтернет-банкінгу, соціальних мереж тощо.
Шахраї можуть створювати сайти, схожі на сайти державних, банківських установ, міжнародних організацій, благодійний фондів, онлайн-магазинів тощо.
Щоб уникнути шахрайства:
- перевірте адресу потрібного ресурсу, адже будь-які відмінності можуть свідчити про те, що ви опинилися на фішинговому сайті;
Звертайте увагу на протокол сайту:
- http – це ненадійний протокол, це означає, що сайтом користуватися не можна;
- https – потрібно продовжити перевірку сайту;
- якщо потрібно перейти на сайт організації, адресу якого ви отримали в посиланні, краще введіть у пошуковій системі назву необхідного сайту і лише тоді переходьте на вебресурс;
- перевіряйте інформацію з офіційних джерел.
Більше про платіжну безпеку в інтернеті та ознаки шахрайських сайтів читайте на сайті НБУ та Держспецзв’язку #КібербезпекаФінансів: https://promo.bank.gov.ua/payment-security/
#КіберКіт
Використовуйте різні паролі. Однакові паролі – це те саме, що мати один ключ до будинку, автомобіля, сейфа. Якщо зловмисники отримають доступ до цього пароля, вони зможуть отримати доступ до всіх облікових записів, де він використовується.
Щоб убезпечити свої особисті дані та кошти на рахунках, потрібно:
- створювати унікальний пароль для кожного інтернет-банкінгу, електронної пошти, соціальних мереж тощо;
- створювати паролі, які істотно відрізняються від попередніх, що використовувалися на цьому ж сервісі чи пристрої;
- регулярно змінювати паролі (кожні 3–6 місяців або тоді, коли система попросить вас це зробити). Для дуже важливих облікових записів їх рекомендується змінювати частіше;
- уникати типових комбінацій паролів, наприклад: Qwerty12, Password123456, Admin1234 тощо;
- не використовувати особисті дані та послідовне / зворотне написання символів або цифр для створення паролів;
- створювати складні паролі, що можуть містити не менше 12 символів, великі та малі літери, цифри та спеціальні знаки / символи.
Більше про надійні паролі та захист акаунтів читайте на сайті НБУ та Держспецзв’язку #КібербезпекаФінансів: https://promo.bank.gov.ua/payment-security/
#КіберПес
83% випадків шахрайства з платіжними картками в минулому році відбувалося через мережу Інтернет.
Шахраї з метою отримання інформації про паролі, платіжні картки, рахунки та інші персональні дані створюють шахрайські сайти та поширюють посилання на них в інтернеті.
Як вберегтися від подібного шахрайства?
Не переходьте за посиланнями від незнайомців! Перевіряйте інформацію через офіційні джерела, не поспішайте клікати на посилання, які ви побачили десь у соцмережах, у груповому чаті, в телеграм-каналі тощо. Особливо, якщо йдеться про будь-які грошові виплати, акції, розіграші, легкі види підробітку, важливі новини чи повідомлення від державних установ, банків, міжнародних організацій. Краще знайдіть у пошуку офіційний сайт відповідної установи і ознайомтеся з відповідною новиною там.
Не поспішайте клікати на посилання, які ви отримуєте від друзів. Є випадки, коли шахраї зламують сторінки в соцмережах, месенджерах, електронної пошти та від імені власника акаунту поширюють шахрайські посилання серед підписників та друзів. Адже люди довіряють більше інформації, яку отримують від знайомих. Приклад шахрайського повідомлення від імені друзів: “Подивися, чи це ти на відео?”
Щоб уникнути шахрайства, запитайте в знайомого для чого він надіслав посилання або краще зателефонуйте йому та запитайте, чи справді посилання від нього.
Більше про ознаки шахрайських сайтів та платіжну безпеку читайте на сайті НБУ та Держспецзв’язку #КібербезпекаФінансів: https://promo.bank.gov.ua/payment-security/
#КіберПес